vrijdag 14 mei 2021

Crea 2021 de J van...............

De J van........... Jasmijn


Er was eens een parfumeur uit Hasselderheide 

Die zijn meisje met een nieuw parfum wilde verblijden

In het dorp vonden ze hem een arme sloeber zonder aanzien en zonder geld

Maar hij wilde beroemd worden en welgesteld

Een mooie nieuwe geur creëren dat was zijn grote droom

En hij riep door het dorp dan ook zonder schroom

zeg dorpsgenoten weten jullie wel

Dat mijn neus net zo goed is als die van Chanel

En dat ik me ook heus kan meten hoor

Met de parfumeurs van Dior

Dat ik in dit dorp woon en niet in Parijs hoeft niet te betekenen

Dat ik me niet tot de grote parfumeurs mag rekenen

Met mijn neus is alles kannen en kruiken

Ik zal jullie eens een poepie laten ruiken! 

De dorpsgenoten haalden hun schouders op en dachten, eerst zien en dan geloven

Maar zijn meisje wist zeker, hij zal het mij niet zomaar beloven

Als hij niet zeker wist dat het hem lukken zou,

Straks is hij beroemd en rijk én ben ik zijn vrouw!

Gekleed in mooie jurken en behangen met zíj́n parfum

Ben ik dan een uithangbord voor zijn decorum

Brandend van verlangen

Ging ze alvast een kamer opnieuw behangen

De parfumeur was ondertussen

Druk aan het boeket van zijn parfum aan het klussen

Een snufje patchoeli, wat peper en een beetje rode roos

Husselde hij in een flesje en rook een hele poos

Maar nee, dit rook te gewoon

Hij miste een ondertoon

Misschien wat muskus, citroen en wat civet

Maar nee nu rook het naar zo’n blok voor het toilet

Hij peinsde wat af en om niet in paniek te raken

En zijn neus wat rust te geven ging hij maar een ommetje maken

Het schemerde al en de lucht was fris van de pas gevallen regen

De wind stak op en hij liep daar maar langs schoongewassen wegen

En toen opeens een geur woei in zijn neus, zo teer en fijn

Zacht en zoet werd hij bedwelmd door de geur van de jasmijn

Die daar overdadig in een perkje stond te bloeien

En hem met haar parfum stond te besproeien

Voorzichtig plukte hij een takje met bloesem en ging snel naar zijn verloofde

Kuste haar en zei, weet je nog dat ik jou mijn eigen parfum beloofde

Maar hier sta ik met in mijn hand een takje jasmijn

En ik weet, deze geur is zo perfect en dat zal mijn parfum nooit zijn

Want in mijn dromen ben ik misschien wel een beroemd parfumeur

Maar eigenlijk ben ik niet meer dan een amateur

Hij zonk op zijn knieën, gaf haar het takje jasmijn

En vroeg of ze voortaan zijn vrouw wilde zijn 

Ze zei, ja en niet veel later droeg ze takje jasmijn op haar bruidsjurk van zijde

En zo kwam het allemaal goed daar in Hasselderheide


Jasmijn 10% - De Groene Linde


9 opmerkingen:

  1. Lekker ruikende jasmijn pracht verhaal

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een mooi gedicht, een mooi verhaal en een een mooi einde.
    Mooier dan de inhoud van de film Perfume. Ken je die? Hij maakte veel indruk op me, want ik moest er meteen aan denken toen je schreef over hoe de pafumeur op zoek was naar het perfecte luchtje. Maar.... die film liep héél anders af... ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat schreef je weer een mooi gedicht, met een liefdevolle afloop.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi verhaal en knap dat je dat steeds helemaal op rijm doet!
    En inderdaad: jasmijn ruikt heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heerlijk genieten weer van dit PRCHTIGE gedicht, als ik jou gedichten lees
    zit ik altijd te visualiseren, echt geweldig hoe je dit weer helemaal hebt bedacht. Wat een schoonheid van een foto deze jasmijn, vorig jaar had ik er eentje, ze ruiken inderdaad verrukkelijk.....

    Fijn wekend gewenst.....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ben ik eigenlijk toch wel benieuwd, hoe doe je het?
    Ga je er speciaal voor zitten of loop je rond en ontdek je elke keer een volgende zin, ik heb het al gezegd, maar ik zeg het nog eens, maak er een bundel van :-)
    Ook de J(asmijn) is weer een geweldig gedicht!!! Ik heb ervan genoten.
    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ah, wat een romantisch gedicht! Ik ben helemaal geen parfum-fan en houd eigenlijk niet van luchtjes. Maar buiten vind ik een geurende struik wel lekker. Oh, en dan Jasmijn... er stond er eentje in onze voortuin, maar hij is bezweken...
    Geweldig leuk hoe je steeds zo'n prachtig gedicht weet te maken, Annemarie!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk gedicht heb je weer gemaakt. Ik kan de jasmijn haast ruiken

    BeantwoordenVerwijderen