zaterdag 1 mei 2021

Tuinman



Vanmorgen om 10.00 uur had ik de tuinman! 

Zo, dat is een zin die ik altijd al eens graag zo achteloos mogelijk op wilde schrijven. Zoals in de boeken van Joop ter Heul en andere boeken uit dat tijdperk. Toen was het als welgesteld burger heel gewoon dat er een tuinman kwam om de tuin te doen of dat men zelfs een tuinman in dienst had om het landgoed te onderhouden. 

Een landgoed hebben we niet en normaal gesproken onderhoud ik ons postzegeltje zelf, maar nu was er iets mis met de verlichting die door deze tuinman was geïnstalleerd vijf jaar geleden toen de tuin een grote make-over kreeg. 

Dat was de reden dat we de tuinman hadden gevraagd om langs te komen en als hij er dan toch zou zijn dan zou het fijn zijn als hij de rozen zou snoeien, want dat zijn klusjes waar mijn lamme vlerken nu niet direct warm voor lopen. 

Ook willen we ons voortuintje aan laten passen. Vorig jaar hadden we dat opnieuw beplant met Queen Elizabeth rozen met lavendel ertussen en op zich zag dat er prima uit, maar de buurtkatten en honden graven erin en het onkruid tiert welig. Dat moet anders. 

Helemaal nu de gemeente het behaagd heeft om ons van 4 containers te voorzien! Een restafvalbak, een voor plastic en blik, een GFT en een papierbak. Het lijkt het recycleplein op de gemeentewerf wel. Op zich een goede zaak, maar waar laat een mens al die bakken. Dat was best een puzzel de afgelopen maand. 

Aangezien de keuken aan de voorkant zit wil ik de GFT, de plastic en de restafvalbak graag voor hebben staan zodat alle afval direct in de juiste bak kan, maar daar is nu niet genoeg plaats voor en dat gaat de tuinman binnenkort fixen. 

Dat voelt wel luxe hoor zo'n tuinman die de boel komt bekijken om de klus te kunnen plannen. Terwijl we het voortuintje stonden te bekijken kregen we nog een hagelbui op onze pet. Gelukkig wist ik toen niet dat het vandaag Naakt Tuinieren Dag is! En de tuinman gelukkig ook niet! 😀

Ik snap trouwens niet zo goed waarom je in je blootje zou moeten tuinieren. Lijkt me nogal gevaarlijk bij het snoeien van de heg, maar goed als mensen dat leuk vinden om te doen dan moeten ze dat vooral niet laten. 

In de kraamkamer gaat het vooralsnog voorspoedig. Alleen de tomaten willen niet zo erg, jammer maar niks aan te doen. Misschien komt dat nog als het wat warmer is. 

De Afrikaantjes bloeien al!

Wel was het houten oppottafeltje een tikkeltje in elkaar gestort. Dat heb ik al een poos en het is fijn om daar je plantjes te kunnen verpotten en ook Toontje, de buurtkat, vindt het een fijn plekje. Aan het eind van de middag dan staat dat tafeltje in de zon en dan ligt mevrouw daar graag languit te soezen in de zon of haar voeten of haar staart te wassen, maar het was helemaal in elkaar gezakt. 

Gelukkig had mijn man nog een plank in de schuur waar hij een nieuw blad van kon maken en dat heeft hij vanmiddag voor me gedaan. Ook hij wist niet dat  het Naakt Tuinieren Dag was en dat was maar goed ook!

Kan weer jaren mee! 



5 opmerkingen:

  1. Haha naakt tuinieren dag, wie verzint zoiets. Wel heel luxe
    hoor ;-0 een tuinman de bewerkelijke klusjes te laten doen.
    Rozen snoeien, vooral als je er veel hebt is een behoorlijk
    tijdrovend werkje, en dan kan je beter jou lamme vlerken sparen,
    haha heerlijk hoe je dat beschrijft. Ja al die containers dat zijn
    geen dingen waar je nu echt blij van kan worden, maar
    als ze eenmaal een praktisch plekje hebben gekregen, en als het
    even kan een beetje uit het zicht, is het ook wel weer heel handig.
    Nou je oppot tafeltje en bedje van Toontje ziet er weer fris en
    fruitig uit, die kan zeker weer de nodige jaren mee.
    Je tomaatjes komen vast wel hoor, met dit gure kille weer hebben
    ze er gewoon niet zoveel zin in. Maar let maar op, zodra die koperen
    ploert zijn stralen en warmte laat voelen schieten ze als paddenstoelen
    uit de grond. Leuk gezicht hé als je alles zo ziet groeien, puur genieten.

    Fijn weekend verder.....


    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hahaha, ja dat snap ik helemaal van dat achteloze wb de tuinman. En inderdaad, Joop ter Heul

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk om ook eens wat klussen uit te besteden!
    Naakt tuinieren, dat lijkt mij ook zeer onverstandig :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Crisis naakt tuinieren wie verzint zulke gekkigheid. Mooi je kraamkamer !!! hier is welgeteld 1 afrikaantje opgekomen en die bloeit heb nu nieuwe gezaaid. Heerlijk zo n tuinman die het grove werk mooi komt doen. 4 afvalcontainers oef wij hebben alles in zakken hoop dat dat blijft want staat er teveel vooral plastic jongt snel aan. Dan breng ik het zelf ff weg naar de gemeente ruimt lekker op.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Sommige klussen kun je beter uitbesteden hoor. Een mens kan nou eenmaal niet alles.
    Ja, wij hebben ook containers; zelfs 6... Maar gelukkig hoeven die niet in de voortuin te staan. Ik snap dat het onhandige joekels zijn..

    BeantwoordenVerwijderen