woensdag 29 december 2021

Tussendagen en dingen

De dagen tussen Kerst en Oud en Nieuw vind ik altijd een beetje van die tussendagen. Geen feestdagen, maar ook geen gewone dagen. Afsluiten van het jaar voor we aan een nieuw beginnen. 

Hier in huis sluiten we vooral het ziek zijn af. Tante Corona hebben we haar koffers laten pakken en vriendelijk doch dringend verzocht op te sodemieteren. Dat heeft ze gedaan gelukkig, hier en daar nog wel wat vergeten in te pakken, sokken (een kuchje) en een onderbroek (vermoeidheid), maar ze is toch echt weg en de vergeten spullen gooien we wel weg. 

De kerst was simpel, nog nooit heb ik zo karig gekookt met kerst, maar uiteindelijk toch wel gezellig. Wel bracht de dag voor kerst nog het trieste bericht van het overlijden van een lieve tante en zo zat ik gistermiddag op afstand van wat achterneven en nichten in een aula te luisteren naar mooie muziek en lieve afscheidswoorden. Mijn collega's keken gek op toen ze me zagen verschijnen, maar nu niet voor werk maar om afscheid te nemen. Het was mooi en ondanks het verdriet ook fijn om de familie weer eens te zien. 

In overleg met mijn baas besloot ik om deze week wat verlof op te nemen en alleen de ochtenden te werken. Zo kan ik het toch een beetje bijhouden en heb ik ook wat tijd voor mezelf en voor mijn man. Het is fijn om s'middags even niks te hoeven maar van alles te mogen. 

Zo zat ik maandagmiddag op de bank lekker naar de top 2000 te luisteren en onderwijl een toertje te haken, oh wat is het fijn dat dit weer kan met mijn hand, toen ik bedacht dat mijn nichtje eind volgende maand gaat bevallen van haar tweede kindje en hoe moet dat nu met een kraamcadeautje kopen als de winkels dicht zijn. 

Online bestellen kan altijd maar is minder leuk. Een zelfgemaakt cadeautje is nog leuker en ik heb vast nog wel tijd om zelf iets te maken. Op Freubelweb vond ik een patroontje van een schattig babytruitje en in mijn voorraadje wol vond ik nog twee bollen wit garen Bebe Alize. Alles was er dus, patroon en garen en nu nog maar zien of breien al gaat. 

En dat ging! Niet te lang achter elkaar, maar boven verwachting lukt ook dit. Bij het patroontje stonden diverse voorbeelden van verschillende motieven en vooral het truitje met het ajourmotiefje vond ik schattig, maar ze weten niet of het een meisje of een jongetje wordt en daarom pakte ik mijn breibijbel er maar eens bij voor een motiefje. 

Het moest dus iets "genderneutraal" worden en niet al te groot want dat is niet leuk op zo'n klein truitje. Het werd steek 016 een patroontje van een schuine ruit. Leuk om te doen en ik wissel het lekker af met het haken aan de Adriana sprei voor mijn dochter. 

Zo kom ik die tussendagen wel door! 

Voor ik gister naar de uitvaart ging waaide ik even aan op kantoor. Dat lag op de route en ik moest mijn kerstpakket nog ophalen. Het was ook fijn om nog even wat collega's in het echt te zien. Op mijn bureau lag een pakje voor mij met daarin een boek. Het boek van de Jongen, de Mol, de Vos en het Paard. Een cadeautje van een bedrijfje waar ik zaken mee doe. Wat een leuk cadeau was dat. 

Ik sloeg hem op een willekeurige plek open en las:

"Lief voor jezelf zijn is een van de allerliefste dingen die je kunt doen", zei de Mol!

Hoe toepasselijk en zo breng ik mijn tussendagen lekker door met fijne zaken. Op weg naar het nieuwe jaar!



2 opmerkingen:

  1. Wat fijn te lezen Annemarie dat tante Corona met de noorderzon is
    vertrokken, dat is toch al een mooie opluchting. Mooi dat je het
    kon regelen om het een weekje wat rustiger aan te doen. Even bijkomen
    van best een aantal zware weken voor jullie. Het kraamcadeautje gaat
    mooi worden en wat goed dat het breien goed lukt met je hand.
    En ben je verwend met het Kerstpakket, en leuk dat er een mooi boek
    op je lag te wachten. Een mooie en wijze tekst die je als eerste
    te lezen kreeg, jij komt je tijd wel door.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De meeste mensen zijn na Corona nog erg moe, dus het is sowieso fijn dat je maar halve dagen werkt. Je hebt ook best e.e.a. voor je kiezen gehad het afgelopen half jaar.
    Altijd weer leuk om zo'n klein truitje te breien en ondertussen kun je heerlijk je gedachten laten gaan.
    Bedankt voor al je leuke reacties op mijn blog en ik wens jou ook een hele goede jaarwisseling toe!
    Tot volgend jaar...

    BeantwoordenVerwijderen