zondag 21 augustus 2022

Saus en Spierballen!

Een week of twee geleden was ik aan het koken en miste ik een ingrediënt. Dat was niet zo heel erg want ter plekke kon ik er een andere draai aangeven. Ik miste alleen nog iets van een sausje. In mijn voorraadkast stond nog een flesje barbecuesaus en met een scheutje van die saus zou mijn gerecht vast enorm opknappen. 

Ik pakte het flesje uit de kast, schudde het eens krachtig en toen....... toen bleek dat de dop er niet goed op zat en die vloog er af en in een seconde zat de keuken onder de barbcuesaus. De kast, de vloer, de tafel en ik zelf, alles was vies en rood. Ook de luxaflex zat onder, de derrie was er tussendoor gevlogen en er zaten grote rode vlekken op het raam. Een voorbijganger had zomaar kunnen denken dat ik iemand vermoord had. 

Ik stond vies en plakkerig tussen al de rommel en riep hartgrondig KAK (en nog veel meer maar dat schrijf ik hier niet op) en voelde een enorme boosheid en verdriet opkomen en wilde me krijsend op de grond laten zakken. Gelukkig bedacht ik net op tijd dat dan ook mijn broek vies zou worden en dat ik na mijn krijspartij nog altijd zelf de rotzooi zou moeten opruimen. Dus eerst het gas uitdraaien om het eten niet te laten verpieteren en toen een emmer sop en aan de slag maar. 

De volgende ochtend ruimde ik de vaatwasser uit en bleef het onderste rek een beetje hangen. Ik trok er net iets te hard aan en er kraakte iets. Na inspectie bleek de onderste draaiarm en het ding eronder volledig te zijn afgebroken. Alweer een KAK en een diepe zucht. Ik besloot ook nu om niet te gaan krijsen, maar het probleem te parkeren want ik moest de deur uit. 

S'avonds beschreef ik bovenstaande incidenten in de gezinsapp waarop zoon in Frankrijk vroeg wat er precies stuk was want het kon misschien wel gemakkelijk gerepareerd worden. Nu is hij al best bejaard voor een vaatwasser en vroeg ik mij af of het nog wel zin had om daar een monteur voor te laten komen. Nou zei, zoon dat hoeft misschien niet, maak eens wat foto's van de schade en app me die en geef me het typenummer even door. 

Ik zocht het boekje op (leve een echtgenoot die dit soort dingen altijd zorgvuldig bewaarde) en stuurde de gewenste foto's door. Een half uur later appte zoon me terug dat hij de onderdelen die vervangen moesten worden had besteld en dat ze met een dag of tien geleverd zouden worden. Dat is heel lief van je schat, maar hoe moet ik dat dan vervangen? Oh dat is niet moeilijk, ik kan wel even meekijken via FaceTime, maar dat kun jij best! 

Ik was daar nog niet zo van overtuigd, maar goed komt tijd komt raad (ik kon altijd nog mijn lieve broer om hulp vragen) en de volgende dag toog ik naar de @ction om een afdruiprekje te kopen en deed ik de afwas met de hand. Op zich geen vervelend klusje en zeker niet voor een 1-persoons afwasje maar ik heb maar een klein stukje aanrecht en het is dus een gepuzzel met waar zet ik de vieze en waar laat ik de schone vaat. 

Donderdag kwam het laatste onderdeel binnen en omdat ik erg tegen het klusje op zag stelde ik het natuurlijk weer uit. Tot vanmorgen. Toen vatte ik de koe bij de hoorns, of liever gezegd de sproeier en het kapotte onderdeel bij de kladden en na even flink kracht zetten en een half uurtje prutsen zat de boel weer goed en doet de vaatwasser het weer. 

Moraal van dit verhaal? Ja, het is ellendig om dit soort dingen in je uppie te moeten doen, maar je kunt dus meer dan je denkt! Én je moet gewoon de dopjes op een fles saus goed dichtdraaien! Dat ook!


Plaatjes Afwas

6 opmerkingen:

  1. 👍goed bezig! Ja, zulke momenten blijven confronterend, maar je schouders eronder zetten, gaan met die banaan, en dan merk je dat je eigenlijk veel meer kunt dan je zelf ooit dacht!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het knap van je! En het is inderdaad ook zo: alles is moeilijk. Tot het makkelijk wordt :-)
    Och, dat verhaal van de barbecuesaus, zo vervelend...
    Lieve groet,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn hemel Annemarie, ik heb een rijke fantasie en na jou duidelijk beschrijving van het flesje BBQ-saus zag ik het voor mij gebeuren. Haha voor dat je het schreef dacht ik ook meteen bij de saus op de ramen dat voorbijgangers aan een moord zouden denken. Wat een ellende zeg al die plakkende materie die overal op en in kruipt, jakkes. Dat zal een stief kwartiertje in beslag genomen hebben voordat je dat weer schoon had. En gelukkig dat het meeviel met de vaatwasser, top van je dat je het voor elkaar hebt gekregen. Mooie tekst van Akkelien, alles is moeilijk tot het makkelijk wordt. Mooie nieuwe week wens ik je.......🧡

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Toch knap gedaan en de bbqsaus gauw vergeten

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh wat een ellende zo'n loszittende dop en je keuken onder de smurrie! Ik heb het ooit eens gehad met een pot pindakaas. Daar zette ik de mixer in omdat er veel olie bovenop dreef. Toen liet ik de pot even los en die kreeg een zwieperd met de mixer er nog in...ook alles onder!! Goed gedaan met die vaatwasser!! Chapeau!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. O wat een gedoe zeg. Ik zag het helemaal voor me zo'n besmeurde keuken. Maar he je hebt het gewoon weer gefixt.

    BeantwoordenVerwijderen