zaterdag 6 mei 2017

In mijn Mei tuin!

Toen ik de behangploeg had voorzien van diverse natjes en droogjes zag ik mijn kans schoon vanmiddag en vertrok naar het tuincentrum. De moestuintjes waren het behoorlijk zat in de kweekbak en dreinden om betere huisvesting. Daar wilde ik best aan tegemoet komen, maar daarvoor was wel nieuwe aarde nodig.

In het tuincentrum was het, zoals te verwachten op een zonnige zaterdag, lekker druk. Wat is het toch altijd heerlijk om daar een uurtje stuk te slaan en op je gemakje langs de plantentafels te drentelen en te genieten van al die mooie kleuren en om inspiratie op te doen voor mooie plantencombinaties in de eigen tuin. Helaas had ik nu niet veel tijd, ik moest snel weer terug maar gelukkig stond er direct bij de ingang een file. Normaal gesproken haat ik files, deze kwam als geroepen want nu kon ik al wachtend tot die wirwar aan karren was uitgewaaierd lekker even rondneuzen bij de kruiden en de moestuinplantjes. Ik kon het niet laten en zette een bakje met zes slaplantjes en een oranje paprikaplantje in de kar.

Toen de file was opgelost begaf ik mij naar de insectenverdelgers voor een fles ecologische antiluizen spray, want mijn rozen zitten vol en om een beetje zeepsop geven deze krengen niet. De mooie nieuwe blaadjes van de rozen gaan al helemaal verflenzen dus die krengen moeten een halt worden toegeroepen.

Daarna snel door naar de afdeling grond, onderwijl gauw nog even een Kaaps Viooltje meegraaiend voor op de keukentafel. Een ouderwets, maar lief plantje die mijn oma vroeger zelf stekte. We hadden ze dus bij ons thuis te kust en te keur. Nu nam ik een diep paarse mee en laadde snel drie zakken potgrond van 40 liter in de kar. Afrekenen en hup naar huis.

Thuis snel even de vorderingen van de behangploeg bewonderd en toen gauw de tuin in. De broccoli van vorig jaar heb ik uit de moesbak gehaald en in een flinke pot gezet en daarna de moesbak omgespit, aangevuld met verse aarde en daarin een aantal moestuintjes en mijn eigen gezaaide tomatenplantjes gezet.  De sla, paprika en de rest van de moestuintjes heb ik aan de overkant in potten en bakken gezet en die houden nu de radijsjes gezelschap.


De moestuinbak met de uitgezette zaailingen

De radijsjes hebben gezelschap van de Broccoli, paprika, sla en overige moestuintjes

Pot vol Bosviooltjes

Mijn trots en glorie, de sering bloeit weer en ruikt heerlijk

Het is maar een klein tuintje, maar het is genieten in het groot. Ik ben erg benieuwd  of het moestuinspul allemaal gaat uitgroeien en of we er ook daadwerkelijk van kunnen eten. Ook al is dat niet zo dan heb ik er toch al veel lol van gehad. 

Nu maar hopen dat het een beetje rustig weer blijft de komende weken, want dan kan mijn sering rustig bloeien. Het is altijd zo zonde als het zo hard gaat regenen, dat maakt de bloemen altijd zo gauw lelijk. Er bloeien ook nog een flink aantal tulpen en als die zijn uitgebloeid nemen de vaste planten het over. Die gaan best hard, de akelei bloeit al met lichtpaarse bloemetjes en de clematis staat op uitkomen. Het is alleen niet zo handig van mij dat ik niet heb opgeschreven vorig jaar welke vaste planten ik heb neergezet. Nu komt alles op, overwoekert de kaartjes die ik er wel had bij gezet en dan weet ik niet meer wat wat is. Er zijn er bij die behoorlijk eigenwijs hun gang gaan en de hele border doorgaan. Vanmorgen was ik bij de bieb en heb ik een tuinboek meegenomen met tips en trucs. Dat wordt een heerlijk klusje voor komende week s'avonds op de bank. 

Ziezo de moestuinpubers zijn verhuisd en dan ga ik nu de behangploeg maar weer verzorgen.


1 opmerking:

  1. Ik geloof dat we niet veel regen krijgen de komende week...
    Prachtig zo'n sering! Ik heb er vandaag juist weer eentje op de foto gezet; krijg er nooit genoeg van.
    Je plantjes kunnen er weer even tegen en lekker groeien in de bak. En volgens mij kun je van een 'klein' tuintje evenveel genieten als van een grote!
    Rozen en luizen lijken wel bij elkaar te horen, ik weet het nog van vroeger thuis. Ik heb m'n vader wat horen foeteren..
    Fijne zondag, groetjes v. Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen