maandag 30 maart 2020

Actie Tomaat

De term actie Tomaat of zoals ze het toen schreven Aktie Tomaat getuigt niet van iets gezelligs.

Maar mijn actie Tomaat is wél gezellig.

Een paar weken geleden zag ik iets leuks op het blog van Moeskers Moestuin. Clarien schrijft altijd hele gezellige en ook leerzame blogjes over het leven op een boerderij in de buurt van Staphorst. Ze maakt prachtige foto's van de omgeving, van haar dieren en schrijft ook heel gezellig. Kortom dat is een blog dat ik graag lees.

Een week of wat geleden schreef ze over het zaaien van tomaten en ze liet zien hoe ze dat had gedaan. Dat leek mij ook wel wat en toen we terug waren uit Marseille en ik een plak tomaat over had, nou ja over een plakje tomaat heb je nooit over, maar ik was zo stom geweest om hem te laten vallen en dus had ik die plak samen met het kontje even apart gelegd.

Gelukkig had ik nog wat zaaigrond in de schuur staan en wilde een plastic bakje waar een salade in gezeten had wel dienst doen als minikasje. Ik deed een laagje aarde in het bakje, vleide de tomatenplakjes erop, gaf een beetje water want de grond was een tikkie droog en sprak de plakjes liefdevol toe. Gaan jullie maar lekker uitkomen lieve zaadjes!

Dekseltje erop en het bakje op de vensterbank waar een groot deel van de dag de zon schijnt als ze schijnt. Nou dat deed ze. De eerste dagen wierp ik er af en toe nog een blik op, maar omdat er een plantenpot voor stond verloor ik mijn tomaten een beetje uit het oog.

Tot gisteren! Want gisteren hebben we de ramen gelapt. Ik moet eerlijk bekennen dat ik dat dus bijna nooit doe! De glazenwasser doet de buitenkant elke maand en manlief doet de binnenkant nog wel eens, maar ik nooit omdat ik er een ontzettende hekel aan heb.

Maar goed toen vorige week de glazenwasser de buitenboel had gedaan viel het ineens op dat het glas binnen ook wel een sopje verdiende. Als je thuiswerkt heb je daar zomaar ineens erg in.

Gister heeft mijn man ze dus gelapt en nu zijn ze weer blinkend. Maar met het leeghalen van de vensterbank kwam ook mijn minikasje in zicht en warempel het eerste zaadje is uitgekomen en een tweede is in aantocht. Het werkt dus echt. Ik heb nog het hartje met zaden van een paprika liggen en ga het daar ook eens mee proberen.

Ik verheug me al op een lading tomaten deze zomer. Allemaal uit eigen kweek en tuin. Dat is nog eens een goeie actie Tomaat!






2 opmerkingen:

  1. Wow, dat is leuk! Dat daar zomaar een plantje uit groeit...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk dat het werkt! Ik wens je een goede tomatenoogst toe!

    BeantwoordenVerwijderen