vrijdag 20 maart 2020

Een nieuwe vriendin!

Vanaf het moment dat ik leerde lezen was ik een boekenwurm. En een boekenwurm moet nooit zonder boek zitten. Het is een beetje zoals mijn favoriete schrijver Maarten 't Hart het omschreef: "mijn hele leven ben ik steeds op zoek naar iets leuks om te lezen"!

En dat klopt ook wel. Vroeger woonde ik zowat in de bibliotheek want er moest altijd wat te lezen zijn. Zielsgelukkig was ik dan ook als ik voor mijn verjaardag een boek cadeau kreeg. Halverwege mijn verjaarsfeest vertrok ik dan een beetje ongemerkt naar de gang, met mijn nieuwe schatten onder de arm, om op de trap aan een nieuw boek te beginnen.

Sinds ik volwassen ben of liever gezegd eigenlijk sinds we kinderen hebben is er minder tijd om te lezen en dat is natuurlijk logisch. Maar ergens was er altijd wel een boek waar ik in bezig was.

Eigenlijk ben ik nog steeds op zoek naar iets leuks om te lezen en is het altijd weer fijn als je een boek van je gading vindt. Nog fijner is het om een serie boeken te vinden.

Op mijn verjaardag in november kreeg ik een boekenbon. Heerlijk! Ik kocht daarvan het laatste deel van de schrijver Jussi Adler Olsen, genaamd slachtoffer 2117. Daarmee was de bon niet op en kocht ik er nog wat titels bij die in de aanbieding waren. Het zijn allemaal ebooks en die zijn vriendelijker geprijsd dan "echte" boeken en ik had weer een voorraadje.

Eigenlijk koop ik tegenwoordig bijna alleen maar ebooks omdat onze kasten uitpuilen en we gewoon geen ruimte meer hebben voor nieuwe boekenkasten. Hoewel ik in eerste instantie dacht dat een Ereader niets voor mij zou zijn, want er gaat toch niks boven een versgebakken boek, maar dat was helemaal niet het geval. Het leest net zo prettig weg als een gewoon boek en op reis kan ik makkelijk 50 boeken meenemen wat natuurlijk nooit zou passen in een koffer om over de prijs van een extra koffer in een vliegtuig maar niet te spreken. Een fijne uitvinding al is een gewoon boek ook nog erg fijn.

Ondertussen ben ik nog niet begonnen in Slachtoffer 2117 want dat schijnt echt de laatste te zijn van deze serie dus ik bewaar hem nog even. Maar ik heb wél een nieuwe vriendin!

Erika Foster heet ze en ze is de hoofdpersoon in de boeken van Robert Bryndza. Ik kocht deel 1 en 2 dus met mijn bon in de aanbieding en toen ik die uit had was nummer drie ook nog in de aanbieding. Het zijn spannende verhalen over op te lossen moorden. Robert schrijft prettig want vanaf het eerste moment zat ik in het verhaal, maar wat ik vooral fijn vindt is dat de personen goed uit de verf komen. Je leert ze als het ware goed kennen.

Erika is een stoere, sterke vrouw die met alle bagage die ze heeft geworden is tot de eigenwijze rechercheur die ze nu is. Stronteigenwijs maar ook begaan met haar team en met de mensen die ze in haar werk tegenkomt. Ze laat zich niet uit het veld slaan, maar tegelijkertijd heeft ze ook iets triestigs over zich.

Toen ik van de week het blogje over de step van Arthur schreef hebben we het boekje daarna direct online besteld. Normaal gesproken ga ik liever naar de boekhandel toe, maar nu is het belangrijk om zo min mogelijk contact te hebben. Voor Arthur kochten we niet alleen het step boekje maar ook nog een boek over Peppa Pig met magnetische plakplaatjes zodat hij Peppa en haar familie zelf in het verhaal kan plakken. Hij is dol op Peppa.

Met deze twee boeken had ik nog niet genoeg om het zonder verzendkosten te laten versturen en dat vond ik een mooie gelegenheid om deel vier van Erika aan te schaffen. Dat voelt nog steeds als een luxe hoor, zomaar een boek aanschaffen, ook al is het een ebook, maar ja de bieb is dicht nu!

Vanmiddag vielen Arthur zijn boeken in de bus en die gaan morgen weer op de post naar Marseille. En ik? Ik ga dit weekend naast het rommelen in de tuin, de boodschappen, de was en het haken me kostelijk vermaken met Erika. Mijn nieuwe vriendin!

Nu we toch de deur niet uit kunnen hebben we ruim de tijd om te lezen. Heerlijk!!!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten