dinsdag 10 maart 2020

Pannenlap

Hoewel wij twee paar ovenhandschoenen hebben zijn ze altijd kwijt. Eigenlijk is het al onzin om twee paar te hebben, maar goed het ene paar zijn doodgewone huis-tuin en keuken ovenwanten en het ander paar is een dik, chique donkerblauw stel dat eigenlijk bedoeld is voor het betere BBQ werk. Maar goed ze zijn dus heel eigenwijs en altijd net als ik ze nodig heb, hebben ze de kuierlatten genomen.

Mijn oude, zwarte pannenlappen van badstof waren zo versleten dat ik ze weg heb gegooid. Ze waren zo dun geworden dat je alsnog je handen brandde bij het afgieten der pannen. Ik had alleen nog een gehaakt lapje in gebruik als pannenlap wat mijn nichtje een paar jaar geleden voor me maakte nadat ik haar haken had geleerd. Het is een beetje scheef en niet zo groot en deed best goed dienst, maar ook dit lapje mag naar het pannenlappen bejaardenhuis!

Nieuwe pannenlappen moesten er komen en afgelopen zaterdag moest ik even naar de @ction om saaie, maar hoogstnoodzakelijke spullen aan te schaffen zoals stof- en sopdoekjes en een aantal dozen tissues. Toen ik die saaie spullen eenmaal in mijn kar had gemikt ging ik op zoek naar pannenlappen maar ik kon niks leuks van mijn gading vinden. Pannenlappen moeten functioneel zijn, maar ook een beetje leuk.

Daarom toog ik naar de handwerk en knutselafdeling en vond daar dik katoen. Er lagen drie kleuren, mintgroen, ijsblauw en roze. Ik nam twee blauwe bollen mee. Geen idee wat ze kosten maar ik rekende voor al mijn spullen een belachelijk laag bedrag af dus veel kan het niet geweest zijn.

Hoewel ik nog steeds met veel plezier aan mijn Katharina Sjaal haak was een eenvoudig werkje toch ook wel even leuk. Zo'n werkje waarbij je ook nog mee kunt gluren bij een tv programma.

Gisteravond googelde ik eens naar pannenlappen en kwam bij Daphne een heel leuk patroon tegen voor stoere lappen. Het patroon zag er nog best lastig uit en ik had nog nooit reliëf stokjes gehaakt, maar dat bleek een fluitje van een cent. Zeker omdat Daphne het patroon zo duidelijk heeft uitgeschreven. Het garen is Medium Cotton (100% katoen) van Alison & Mae en ik haakte met naald nummer 4. Achteraf denk ik dat het ook goed had gekund met naald nummer 5 omdat hij nu wel een beetje stug is. Het is wel een stevige en dikke lap geworden waarbij ik verwacht dat hij bij hete pannen goed dienst zal doen.

In bijna 1 avond haakte ik een pannenlap. Als ik eerder op de avond was begonnen had ik hem afgekregen. Vanavond moesten we op rouwbezoek, maar bij terugkomst maakte ik hem af. Is het geen schatje?

Het lijkt grijs maar het is blauw



Nu moet ik binnenkort maar een broertje of zusje voor hem maken want pannenlappen zijn natuurlijk altijd een tweeling!
Zo'n leuk patroon!



4 opmerkingen:

  1. Ja, mooi! En het is ook wel fijn dat het wat dicht gehaakt is natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat patroon heb ik ook eens gebruikt, en de pannenlappen zijn fijn in gebruik. Maar een extra paar is altijd handig,dus bedankt dat je me op een idee bracht, morgen eens kijken of ik iets geschikts heb liggen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind pannenlappen toch net een tikje gemakkelijker in gebruik dan ovenwanten...
    En zelfgemaakt is natuurlijk hartstikke leuk!
    Zo'n reliëfstokje is helemaal niet moeilijk, en het geeft zo'n leuk effect.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Super goed idee! Ik ga ook nog een extra setje maken.

    BeantwoordenVerwijderen