vrijdag 10 april 2020

Queen Elizabeth

Ongeveer twee jaar geleden waren een aantal buxusmotten uitgebreid komen dineren in onze voortuin en dat leverde kale struiken op. Vorig jaar speurde ik nog steeds naar een piezeltje groen in de hoop dat ze weer zouden uitlopen, maar dat was tevergeefs. Ze waren allemaal hartstikke dood. 

Dat was geen gezicht en dus had de tuinman in november alle dode struiken verwijderd en bleef alleen de hortensia en een kaal strookje grond over. Ik had nog een hortensia in een pot die het goed had gedaan, maar nu toch wel graag nieuwe aarde wilde en die kreeg een plekje aan het andere einde van het strookje. 

Ik noem het wel een voortuin maar eigenlijk is het meer een strookje grond. Veel bewoners in onze straat hebben het dichtgestraat en er (soms) wat potten met planten opgezet, maar dat wilde ik niet. Groen is belangrijk en het is ook goed als niet alles bestraat is zodat bij hevige regenbuien het water weg kan lopen. 

Nadat de tuinman in november het werk had gedaan had ik de strook braak laten liggen en het plan was om in het voorjaar lekker wat tuincentra of kwekerijen af te struinen en dan eens op mijn gemak te bedenken hoe we dat voorstrookje nu eens gingen beplanten. 

Toen kwam Corona en die gooide roet in het eten, want naar buiten voor een boodschap is tot daar aan toe, maar een tuincentrum bezoeken is nu geen goed idee. Het onkruid vond dat braakliggende strookje ondertussen wel een goed idee en tierde welig. Logisch als je alle ruimte krijgt, maar het zag er niet uit. En zo'n voortuintje is wel het visitekaartje van je huis!

Vandaar dat ik het internet maar eens opging en online ging zoeken wat we nu met het voorstrookje konden doen. Ik bedacht dat er wel wat rozenstruiken in mochten. Ik hou van rozen en het is ook een voordeel dat door de doorns de katten en honden uit de buurt er niet zo snel hun toilet van maken. Het werd een gezellig avondje online shoppen.

En zo stuitte ik op een kwekerij die vroeger in Bussum zat en waar ik twee van de rozen die in de achtertuin zo hun best doen heb gekocht. Nu zijn er meer online kwekerijen die ook bezorgen, maar van hen wist ik (bijna) zeker dat het een goed bedrijf is. 

Het was alleen al een genot om al die mooie plaatjes te bekijken en te bedenken welke kleur roos het moest worden. Ik kwam op een prachtige oranje, maar de hortensia's die er staan zijn roze en daar moest het toch wel bijpassen. 

Na veel wikken en wegen kwam ik op Queen Elizabeth! Een mooie, grootbloemige, roze roos. Ik bestelde er een paar en vond dat er in het gat in de border in de achtertuin ook nog wel een Elizabeth kon staan en nu ik toch bezig was bestelde ik er ook een oranje bij die in de geel/wit/oranje border een ereplekje krijgt. 



Voor tussen de rozen in het voorstrookje kocht ik ook wat lavendel. Onze slaapkamer zit aan de voorkant en ik kreeg ineens visioenen van een zomernacht waarin de zoete geuren van lavendel onze slaapkamer binnenwaait. 



Vorige week bracht de post een enorme doos. Het was allemaal keurig verpakt en de planten zagen er goed uit. Zondag hebben we eerst al het onkruid gewied en daarna de rozen en de lavendel geplant. De Queen Elizabethjes zijn nu natuurlijk nog klein, maar ik hoop dat ze het naar hun zin hebben en dat we over een paar maanden de eerste rozen mogen begroeten. 

Dan wordt het toch nog een koninklijk voortuintje! 




2 opmerkingen:

  1. Verstandig van je om nu niet in een tuincentrum op zoek te gaan. Wij verhuisden afgelopen augustus, en ons plan was de voortuin dit voorjaar te gaan aanpakken. Die werd namelijk helemaal leeggehaald opgeleverd! Maar ook wij gaan nu niet fun-shoppen. Afgelopen week wel op internet rondgekeken, ik herinnerde me nog dat mijn ouders vroeger gidsen van kwekerijen thuis kregen. De ene heette Bakker, de andere wist ik niet meer. Nu wel: De Wilde. Bedankt, ga eens bij ze rondstruinen online.
    Fijn paasweekend, en ik hoop dat de rozen snel mogen groeien!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk dat het toch gelukt is met de aankopen! En het is inderdaad een heel smalle strook. Super leuk dat jullie voor planten kiezen!

    BeantwoordenVerwijderen