maandag 27 april 2020

Tuinzania

Afgelopen donderdag werden zowel de geraniums en de zak met 70 liter potgrond bezorgd. Die laatste doos was een zwaar klusje en de bezorger was zo lief om hem over de drempel te tillen terwijl ik op 1,5 meter afstand in de gang stond. De arme man had het er warm van en dus bood ik hem wat te drinken aan en hadden we even een gezellig gesprekje. Zo zie je maar wat het thuisblijven met ons doet, er is veel eerder contact dan voorheen toen we het nog druk hadden met vanalles en nog wat.

De geraniums zagen er goed en fris uit en dik in de knop. Op de website stond dat het een mix van kleuren was variƫrend van rood, roze, lila en wit. Nu houd ik niet zo van rood in de tuin, maar ik vond dat ik dit keer niet moest zeuren en nu lijkt het er op dat er geen enkele rode tussen zit.

Enfin pas zondagmiddag vond ik tijd om in de tuin te werken en ik ben lekker opgeschoten. Het perkgoed (van de Appie) wat nog op het bankje stond te wachten tot er nieuwe potgrond was heb ik in de potten gezet. Dat staat meteen een stuk gezelliger en ook het onkruid wat er stond heb ik flink gewied.

Het was zo'n zachte winter dat een fuchsia op een stammetje weer was uitgelopen en gaf al weer twee bloemetjes. Ik heb haar in een grotere pot gezet met nieuwe aarde en een beetje bijgeknipt en zo hoop ik nog een zomer plezier van haar te hebben.

Ook moest er nog een roos de grond in, die stond in haar pot ook al zo geduldig te wachten tot de tulpen die net voor haar plekje stonden uitgebloeid waren. Eerder kon het niet omdat ik zeker wist dat het me niet ging lukken om een gat te graven zonder die tulpen te beschadigen. Het voordeel van even wachten is dat je goed kunt kijken of de roos op de juiste plek komt. Ik denk het wel want ze was al flink gegroeid in haar pot. Troika heet ze en ze gaat zacht oranje rozen leveren. Ik ben benieuwd.

De uitgebloeide tulpen heb ik er direct maar uitgehaald. Het is mij nog nooit gelukt om ze over te houden, ook al laat ik ze keurig afsterven en de bollen drogen. Op een of andere manier doe ik toch iets verkeerd waardoor er alleen maar blad boven de grond komt en de bloemen de grote afwezigen zijn. Dus haal ik ze de laatste jaren er direct na de bloei uit en koop ik in het najaar nieuwe bollen.

Nu er al een flink aantal tulpen zijn uitgebloeid komt er iets minder kleur in de borders, maar de vaste planten doen flink hun best. De akelei bloeit nu met hele mooie blauwe bloemen, vorig jaar alleen maar blad, maar nu staat mevrouw weer te pronken en te lonken. Ook de 1e ooievaarsbek bloeit met roze bloemetjes en er staat 1 Allium bol op uitkomen. Het vlies van de bloemknop is al een beetje gebarsten en je ziet al hoe graag de nieuwe blaadjes willen buitenspelen. Ze zijn van harte welkom.

In een van de potten op mijn rek bloeit ineens een nieuw plantje. Het groeit er al een paar weken en ik ben benieuwd hoe ik aan deze nieuwkomer kom. Ik denk dat een vogel daar tijdens de sanitaire stop een zaadje heeft laten vallen. Het is een mooi plantje en vandaag zag ik het eerste bloemetje. Ik denk dat het ook een ooievaarsbek is, maar weet het niet zeker. Maar ook dit plantje is in ieder geval van harte welkom. In deze tijd kun je niet al te kieskeurig zijn als je wil genieten in je tuin.



Het was een heerlijke middag in Tuinzania, de zon scheen, de vogels floten vrolijk en de seringenboom staat bijna op uitkomen. Ik was eigenlijk van plan om morgen tijdens koningsdag mijn linnenkast eens goed op te ruimen, maar als het zulk mooi weer is denk ik dat ik toch maar weer naar Tuinzania ga.

Die linnenkast die wacht wel!

2 opmerkingen:

  1. Heerlijk om zo in de tuin bezig te zijn! En die linnenkast kan morgen...) ze voorspellen regen en daar ben ik best blij mee en mijn tuin helemaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo, dat is een dagje in de tuin geweest, vermoed ik. Die linnenkast kun je vanaf morgen gaan doen, want dan gaat er eindelijk regen vallen. Zal je tuin vast blij mee zijn!

    Fijn dat de bestelde geraniums zo goed uitpakken. Ik wacht het nog maar even af, we zijn nog druk bezig met veranderen van de harde materialen in de tuin (paden verleggen en zo), de plantjes komen daarna wel.

    BeantwoordenVerwijderen